Architektura

dostępność architektoniczna

Dostępność architektoniczna

Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami

Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696), wszystkie podmioty publiczne zobowiązane są do zapewnienia równego dostępu do swoich usług dla każdej osoby, niezależnie od jej ograniczeń.

Wymagania ustawowe wobec instytucji i firm

Zgodnie z art. 3–6 ustawy​, wszystkie podmioty publiczne (np. urzędy, instytucje kultury, szkoły, szpitale) mają obowiązek:

  1. Usuwania barier architektonicznych, informacyjno-komunikacyjnych i cyfrowych.
  2. Stosowania uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień w celu umożliwienia osobom ze szczególnymi potrzebami korzystania z usług na zasadzie równości.
  3. Zlecania zadań i zamówień publicznych wyłącznie podmiotom, które spełniają minimalne wymagania dostępności.
  4. Raportowania co 4 lata o stanie zapewniania dostępności i publikowania raportu w BIP.

Minimalne wymagania dostępności (art. 6 ustawy)

1. Dostępność architektoniczna
  • Brak barier w komunikacji poziomej i pionowej (np. windy, rampy).
  • Dostęp do wszystkich pomieszczeń (z wyjątkiem technicznych).
  • Informacja o rozkładzie pomieszczeń w formie wizualnej i dotykowej lub głosowej.
  • Możliwość wejścia z psem asystującym.
  • Możliwość ewakuacji lub uratowania osób z niepełnosprawnościami.
2. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
  • Obsługa przy użyciu środków wspomagających komunikację (np. tłumacz PJM online).
  • Instalacja pętli indukcyjnych lub innych systemów wspomagających słyszenie.
  • Informacje o działalności podmiotu w formie:
    • pliku tekstowego odczytywalnego maszynowo,
    • nagrania w PJM,
    • tekstu łatwego do czytania (ETR).
  • Komunikacja w preferowanej przez użytkownika formie (np. SMS, e-mail, telefon, komunikator).
3. Dostępność cyfrowa
  • Zgodność z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej (WCAG 2.1)​.

Przykładowe rozwiązania wdrażające ustawę

1. Urząd miejski
  • Zamontowanie platformy schodowej przy wejściu.
  • Tablice tyflograficzne z planem budynku.
  • Ekran dotykowy z informacjami w PJM i ETR.
  • Formularz kontaktowy z możliwością załączenia pliku audio lub PJM.
2. Przychodnia zdrowia
  • Pętla indukcyjna w rejestracji.
  • Elektroniczny system kolejkowy z dużym kontrastem i komunikatami głosowymi.
  • Informator w wersji audio i PJM na stronie internetowej.
3. Biblioteka publiczna
  • Strefa cichej pracy i wypożyczalnia audiobooków.
  • Strona internetowa zgodna z WCAG 2.1 z możliwością zmiany rozmiaru czcionki i kontrastu.
  • Możliwość rezerwacji książki przez telefon, mail lub chat tekstowy.
4. Szkoła
  • Winda z sygnalizacją dźwiękową.
  • Materiały edukacyjne w formacie cyfrowym z audiodeskrypcją.
  • Dostęp do tłumacza języka migowego online dla rodziców.